2002. augusztus

Hír-mozaik

Keresztény pláza?

Dallastól Atlantáig sorra nyílnak a különböző egyházak, keresztény magánszemélyek tulajdonában lévő bevásárlóközpontok Amerikában. A keresztény plázák jelszava: „Elégítsd ki minden szellemi és vásárlási igényed egy központban!” A keresztény kapitalizmus ezzel a lelkek megmentésén túl közösségépítésre is törekszik. Egy vallástörténész szerint a jelenség nem új: a századfordulón a gazdag liberális egyházak is igyekeztek az arctalan városokban a rövid vasárnapi közösségek helyett az egész embert bevonó módon alakítani a közösségi életet. A kritikusok azonban úgy látják, az egyházak meghajolnak a fogyasztói társadalom kultúrája előtt, és nem csupán a „csomagolást”, de magát a tartalmat, az üzenetet is megváltoztatják. Egyesek szerint a keresztény plázák alig különböznek világi társaiktól, bár kétségkívül több az egy négyzetméterre eső „Jézus megment”, „Isten szeretete békességet ad” felirat, mint egy világi bevásárlóközpontban. „A pláza kolostorok” az üzletek mellett szórakozási lehetőségeket is biztosítanak: a gokart pályán „Jézusért versenyeznek”, az egyik minigolf lyukat a „Vörös-tenger kettéválasztása” névre keresztelték, az uszodánál pedig tábla hirdeti: „Csak semmi káromkodás, semmi lárma!” (CSM)