Téma
Mit mond a Korán a nőkről?
Az alábbiakban olyan részleteket és tanításokat adunk közre, melyek egyrészt a Koránból, a muzulmán vezérelveket lefektető iszlám szent könyvből származnak, másrészt a Hadithokból, olyan iszlám szövegekből, amelyek arról szólnak, hogyan kell a Korán útmutatásait a gyakorlati életben megvalósítani. A muszlimok Allah akaratának tekintik a Hadithokat.
A Korán a férfiak erőszakhoz való jogáról
• Ha egy férfi attól tart, hogy feleségében lázadás van, először intse meg. Ha ez nem használ, joga van arra, hogy szexuálisan se közelítsen hozzá. Ha ez sem válik be, megverheti. (Korán 4:34)
• A férfi enyhén megverheti feleségét, ha 1. nem úgy ékesíti magát, ahogy ő elvárja; 2. nem hajlandó szexuális kapcsolatra, és nincs erre törvény adta kifogása; 3. nem hajlandó megfürdeni az imához való megtisztulás céljából; 4. a férje engedélye nélkül külföldre utazik. (A Hadith Miskat al-Maszabit angol nyelvű fordításához fűzött lábjegyzet)
• A férfit nem kell kérdőre vonni, hogy miért ütötte meg feleségét, hiszen ez megkérdőjelezhetetlen joga. (Ibn Kaathir, kommentár a Korán 4:34-hez)
• A verés visszatérít a magatartási elhajlástól, és jólesik a nőknek. Némely nő nem ismeri fel az általa szeretett férfi erejét… csak amikor a férfi fizikailag leigázza. (Sajid Qutb, kommentár a Korán 34:4-hez)
Forrás: Charisma
W. L. Cati tizennégy borzalmas évet töltött el Közel-Keletről származó muzulmán férjével. O még szerencsés, mert a legtöbb nő szerinte túl sem éli az ilyen házasságot, hiszen a férfiaknak engedélyezett asszonyaik és gyermekeik verése, sőt a gyilkosság is. „És ez pontosan itt, az USA-ban zajlik” – mondja Cati, aki 1972-ben született újjá, és szolgált zenészként egy keresztény gyülekezetben. Azután találkozott Muhammeddel, aki levette őt a lábáról a családi értékekről szóló beszédeivel, amelyek szerint a nőnek nem kell dolgoznia, a férje támogatja, és a többi. A szülők és a barátok nem tudták Catit lebeszélni „álmai férfiáról”, aki elmagyarázta neki, hogy Allah arabul istent jelent, és ők tulajdonképpen hisznek Jézusban, a mennyben és a pokolban, a Tízparancsolatban, az angyalokban, a prófétákban és a Bibliában. A ceremónia során arab mondatokat ismételt meg anélkül, hogy tudta volna, mit beszél, csak később, a házassági anyakönyvi kivonatból derült ki, hogy keresztneve helyett új, muzulmán nevet kapott, és iszlám hitre tért át. Minél jobban alávetette magát az új vallásnak, férje családja annál több jogot gyakorolt felette. A férje mindent kontrollált: a pénzt, a döntéseit, a társadalmi életét, miközben éjszakákat töltött sztriptízbárokban más nőkkel. Akkor kezdte bántalmazni Catit, amikor második gyermeküket várta. „A férjem mindig azt éreztette velem, hogy én vagyok a hibás, amiért megvert – mondja –, és végül mindig bocsánatot kértem tőle.”
A Korán a férfiak és nők különbségéről
• A férfi a nőhöz képest felsőbbrendű. (Korán 2:228, 4:34)
• A férj isteni eredetű jogokkal rendelkezik felesége fölött. (Hadith Miskat al-Maszabih)
• A nők intelligencia, háládatosság és vallás tekintetében csökkent képességűek. (Hadith Sahih al-Bukhari)
• A nők „játékszerek”. (Hadith No. 919)
• A nők tévelygése elképesztő, gonoszságuk ragályos, legfőbb jellemvonásuk a rossz természet és a csekély értelem. (Hadith Ihj’a ’Uloum ed-Din)
• Két nő tanúvallomása egy férfi tanúvallomásával ér fel. (Korán 2:282)
• Ha egy nő kilép a házból, az örömet okoz az ördögnek. (Hadith Ihj’a ’Uloum el-Din)
• A nőknek nemcsak azért kell „hidzsabot” (fátylat, leplet) hordaniuk, hogy a maguk erkölcsi tisztaságát megőrizzék, hanem azokét a férfiakét is, akik megláthatják őket. (Mohamed Sza’id Ramadan al-Buti hadithja)
• Egy férfi négy nőt vehet feleségül (egyes szövegek szerint kilencet, mások szerint bármennyit), és korlátlan számú rabszolgalánnyal létesíthet szexuális kapcsolatot. (Korán 4:3)
• A férjnek joga van a feleségét megakadályozni abban, hogy az asszony az előző házasságából származó gyermekéről gondot viseljen. (Hadith al Figh ’ala al-Mazahib al-Arba’a)
• A férfiak a Paradicsomban folyamatos szexuális élvezetben részesülhetnek páratlan szépségű szűz nőkkel és fiatal fiúkkal. (Korán 44:51-54, 55:56-58, 55:72, 56:17)
• Ha a feleség templomba viszi a gyerekét, a férjnek joga van elvenni tőle a gyermeket. (Hadith al Figh ’ala al-Mazahib al-Arba’a)
• A férfi részéről leereszkedés az, hogy életét egy nővel tölti. A nő ezt a kegyet, bármilyen áldozatot is hoz, nem tudja meghálálni. (Szujuti hadithja)
• A férfitől elvárható, hogy támogassa feleségét „cserében azért, hogy az asszony a férfi házában be van zárva”. Ezt a támogatást a férfi megvonhatja, ha a nő engedély nélkül elhagyja a házat; nem hajlandó szexuális kapcsolatra; úgy csókolja meg a fiát, ami a férj szemében kéjelgésnek tűnik; ha súlyosan megbetegszik; vagy ha egy másik férfi megerőszakolja. (Hadith al Figh ’ala al-Mazahib al-Arba’a, Az Iszlám Enciklopédiája)
• A nők nagy része pokolba fog jutni. (Hadith No.33 és 301)
Forrás: Charisma
Aztán Cati újra keresztény hitre tért, sőt gyermekei is újjászülettek. Muhammed kitette őket otthonról, de ők örülnek, hogy megszabadulhattak a muzulmán életmódtól. Sajnos Cati története nem egy rendkívüli eset. Amerikai nők ezrei mennek hozzá muzulmánokhoz anélkül, hogy bármi fogalmuk is lenne az iszlám tanításokról. Ameriká-ban ugyan törvénytelen a poligámia, de a mecsetben kötött házasságoknak semmi hivatalos nyoma sem marad, ha azt külön nem igénylik. Ha egy férfi háromszor a felesége arcába vágja, hogy „elválok tőled”, az már legális felbontása a házasságnak. Az asszony ezután nem jogosult semmire, még a gyermekeire sem, sőt látogatási joga sincs az iszlámban. A nők ahelyett, hogy részestársak lennének a vagyon birtoklásában, inkább ők maguk is tulajdonnak számítanak. A férj halála esetén csak egy elhanyagolható részt örökölnek, a vagyon nagy része a férj szüleinek, fitestvéreinek, nagybátyjainak és gyermekeinek jár, akik közül a fiúk a lánygyermekek jussának dupláját öröklik. Egyes beszámolók szerint több muzulmán férfi az amerikai nőktől született gyerekét visszaviszi hazájába, majd az USA egy másik városában újraházasodik, anélkül, hogy az előző aszszonytól elvált volna. Egy, az üldözött keresztények segítésére alakult szervezet, a Voice of Martyrs (Mártírok Hangja) szerint az iszlám növekedése Nyugaton elsősorban nem a betéréseknek tudható be, hanem egyfajta „biológiai növekedés”, ami a nyugati nőkkel való házasságkötés révén jön léte.
Összeállította: Horváth Hajnalka
Forrás: Elizabeth Farrel - Married to Muhammed, Charisma, 2000. június