2015. május

Jövő

Illuminati

A MISZTIKUS MAINSTREAM

Míg a tradicionális társadalmakban biztos fogódzókat nyújtottak a vallási szabályok, a modernitás korában a média és a populáris kultúra ragad el oroszlánrészt az értékek formálásában. A népszerű divattrendeket kulturális eszközként használva könnyedén civilizálódnak és válnak mindennapivá olyan jelenségek, szimbólumok, mint az illuminátusokéi, amelyeket addig csak egy marginális réteg tudott sajátjának.

„A jó és a rossz közötti különbségtétel (etika) a világ feltétele” – írja Heller Ágnes Általános etikájában (1994). Ez az egyszerűnek tűnő differenciálás azonban korántsem könnyű. Az ismertsége és közérthetősége miatt igen hatékony populáris média lehengerlő erővel terelgeti a társadalmi értékek, normák, szokások, és a mindennapi élet alakítását is.

Nincs ez másképp a ma leginkább számítógépes játékokból, közösségi médiából, zeneszövegekből ismert „Illuminátusok” esetében sem. A misztikus csoportot eredetileg Adam Weishaupt alapította 1776-ban, a szabad kőművesek egy alternatív társaságaként. Működését már egy évtized múlva betiltották. A misztikus hatalmi elit létezését ezek után jórészt az öszszeesküvés- elméletek tartották fenn, melyek szerint egy nagy vagyonnal, befolyással bíró csoport saját érdekei mentén a háttérből irányítja a világ eseményeit, hogy végül az Új Világrend megvalósításával birtokolja a földet. A homályos érvelések mindent megtettek annak érdekében, hogy hitelesítsék a legendát: Churchilltől a legtöbb amerikai elnökön át számos politikai, gazdasági csúcsszereplőt, művészt, kulturális vezéregyéniséget, de még a mindenkori pápát is gyanúba keverték például, mint állítólagos tagokat. Mindezek ellenére a – legalábbis emblémái szintjén – sátánizmussal is összefüggésbe hozható irányzat addig nem tudott kitörni a konspirációs teóriák (szkeptikusok által badarságnak titulált) szintjéről, míg a mainstream divat el nem kezdte népszerűsíteni okkult jelképeit. Ma az Illuminatit a zene-, és szórakoztatóipar hírességei reklámozzák a leghatásosabban. A sikert az is jelzi, hogy az „Illuminátus Rend” magyar nyelvű Facebook-ismertetőt több mint 375 ezren lájkolták, a „Mi mindig vigyázunk rád” szlogenű „Official Illuminati Page” 81 ezres, a „The Illuminati” szervezet (2012-ben nyitott) populáris Facebook-oldal pedig közel 3,5 millió fős követőtáborral rendelkezik. Ezek a számok akkor is figyelemre méltóak lennének, ha a többség lájkja igazolhatóan csupán a profil sablonos életbölcsességeket tartalmazó posztjainak szólna.

Sok vezető sztár (Madonna, Kesha, Lady Gaga, Kanye West, Drake, Beyoncé) megragadva az illuminátusok népszeruségét, beolvasztotta imidzsébe ezeket az elemeket, melyek már-már elmaradhatatlan kellékei lettek a színpadi showknak, jelmezeknek, albumborítóknak, termékeknek. Zenéjük, stílusuk mentén a mindent látó szemet jelképező háromszögek, piramisok, baglyok, kígyók, koponyák, pentagrammok, obeliszkek, királylepkék, szinte észrevétlenül szivárogtak be hétköznapjainkba. A slágerlisták legtöbb dala spirituális szimbolikát tartalmaz szövegében és képeiben egyaránt.

Beyoncé
Beyoncé

Jay-Z (akinek birtokában többek közt egy sikeres ruházati márka, három lemezkiadó, a Roc Nation Sports hivatal, részint a Brooklyn Nets NBA csapat, és immár a Tidal luxus zenestreamer is található), az okkult emblémákat láthatólag nagy haszonnal építette be mind divatirányzatába, mind marketingjébe. A 17 Grammy-díjat nyert zenei mogul állítja, hogy ő csak egyetlen Isten ben hisz, a jelképek használata pedig nem szándékos.

A szimbólumok megjelennek a pop-kultúrában
A szimbólumok megjelennek a pop-kultúrában

Annak ellenére, hogy tovább élnek a zavaros okfejtések is (amelyek révén celebeket vádolnak azzal, hogy csatlakoztak a társasághoz, vagy egyszerűen bábok az illuminátusok kezében), a misztikus jelvények nagyon is divatosak. A kommersz fogyasztási cikkeken – ruhákon (sőt babaruhákon), kiegészítőkön, használati tárgyakon – megjelenő, így „háziasított” okkult szimbolika módfelett alkalmas arra, hogy kielégítse az emberek azon társadalmi szükségletét, hogy – Császi Lajos szavaival – „közvetlen kapcsolatba kerüljenek a számukra fontos szimbólumokkal és értékekkel, és ezen keresztül orientációt, biztatást, megerősítést kapjanak”. Bármilyen légből kapott, igazolatlan, badar, esetleg hátborzongató, manipulatív vagy akár sötét háttere is lehet az Illuminatinak, tény, hogy a szórakoztatóipar mainstream hullámán szörfözve tömegek élnek természetes módon a trendi designná formálódott okkultista jelképekkel. (Magyar Czifra Vera)